Uwaga oszuści!
W ostatnim czasie gostyńscy policjanci zostali zawiadomieni o wzmożonej działalności przestępców polegającej na oszustwach. Jak działają oszuści i co zrobić aby nie dać się oszukać?
BLIK: oszuści przejmują słabo zabezpieczone konta użytkowników mediów społecznościowych np. na Facebooku lub Messengerze, a następnie podszywają się pod nich i rozsyłają „pilne wiadomości o nagłej potrzebie przekazania gotówki” do znajomych ofiary, prosząc w nich o podanie kodu BLIK. Użytkownik myśląc, że rozmawiają ze znajomym, do którego konto faktycznie należało podaje kod BLIK i zatwierdza wypłatę.
Co zrobić aby nie dać się oszukać?
- stosuj dwuskładnikowe zabezpieczenie swoich kont;
- zweryfikuj tożsamość znajomego, najlepiej zadzwoń;
- sprawdź podsumowanie transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji;
- chroń swój PIN do aplikacji bankowej.
SMS: w kolejnym sposobie działania przestępcy wykorzystują wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości, które następnie wiążą się z kradzieżą pieniędzy z konta bankowego. Oszuści wysyłają wiadomość tekstową SMS, w której zawierają informacje dotyczące: - konieczności niewielkiej dopłaty (np. do przesyłki, za kuriera, fakturę, do zakupionego w internecie towaru);
- rezygnacji z usługi, której sam nie zamawiałeś (np. informacja o subskrypcji wiadomości z dowcipami);
- autoryzacji PIT-ów złożonych przez internet poprzez płatność przelewem.
Wiadomości zawierają linki przekierowujące na fałszywą stronę pośrednika płatności. Jeśli wprowadzisz na takiej stronie login i hasło do bankowości, dane te trafią bezpośrednio do przestępców.
Co zrobić aby nie dać się oszukać i na co zwrócić uwagę?
- Uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot np. 0,76 PLN zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy.
- nie loguj się do banku, lub innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach e-mail lub SMS;
- zawsze czytaj dokładnie treść wiadomości SMS z kodem jednorazowym z banku – weryfikuj, czy kwota operacji, którą zlecasz jest zgodna z Twoją dyspozycją; Twoją szczególną uwagę powinna wzbudzić fraza o założeniu „nowego szablonu zaufanego”.
OSZUSTWO NA FUNKCJONARIUSZA: Ta metoda dotyczy głównie osób starszych. Oszust dzwoni do seniora przedstawiając się za policjanta (lub funkcjonariusza CPŚP, ABW). Przekonuje,że pracuje nad sprawą hakerów i straszy że oszczędności zgromadzone na kocie bankowym są zagrożone. Aby uwiarygodnić swoje działania i potwierdzić swoje dane poleca ofierze aby wybrała numer alarmowy 112,997 bez przerywania połączenia. Senior w słuchawce słyszy głos innej osoby, która potwierdza przedstawioną wcześniej legendę. Teraz gdy już senior jest przekonany, że ma do czynienia z policjantami sprawa idzie szybko. Oszust wypytuje o konta bankowe oraz ilość zgromadzonej gotówki wreszcie prosi o podanie mu hasła do logowania. Gdy ofiara to zrobi pieniądze z konta przelewane są na rachunek bankowy oszustów. A seniorzy w ten sposób często tracą oszczędności całego życia. Metoda ta może mieć też nieco inny przebieg. Oszust gdy już uzyska informację o kontach bankowych, wysyła seniora do banku i każde założyć nowy rachunek innym banku, tłumacząc że to jedyny sposób na uchronienie oszczędności przed hakerami. Zgodnie z instruktażem oszusta senior podaje numer telefonu i adres e-mail wskazany przez oszusta. Gdy senior już przeleje środki na nowo utworzone konto oszust ma do nich pełen dostęp.
Co zrobić aby nie dać się oszukać i na co zwrócić uwagę?
- jeżeli oszust podaje się za policjanta, należy pamiętać, że policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy, przelania ich na konto czy pozostawienia w innym wyznaczonym miejscu. Policja nigdy też nie zadzwoni z informacją o prowadzeniu takich akcji;
- nie zdradzajmy informacji o kwocie naszych oszczędności oraz miejscu ich przechowywania (dom, nazwa banku itd.);
- Pamiętajmy, że podczas trwającej rozmowy telefonicznej nie można wybrać numeru telefonu i prowadzić kolejnej rozmowy. Aby być bardziej wiarygodnym przestępcy podający się za policjantów mówią ofierze, że może zadzwonić pod numer 997 lub 112 aby potwierdzić, że dzwoniący jest prawdziwym funkcjonariuszem, zaznacza jednak aby senior się nie rozłączał, a jedynie na klawiaturze wybrał numer (112 lub 997). W efekcie kontynuujemy tę samą rozmowę. Aby zweryfikować rzekomy telefon od policji należy się rozłączyć i dopiero wtedy wybrać numer 112.
- informujmy policję o tego typu zdarzeniach. Takie informacje można zgłaszać dzielnicowemu lub pod numerem alarmowym 112.
M. Curyk