KGP - Nie odwracaj wzroku międzynarodowa kampania przeciwko seksturystyce
Zaobserwowałeś niepokojącą sytuację? – Reaguj! 17 czerwca rusza międzynarodowa kampania przeciwko wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w kontekście turystyki i podróży - „Nie odwracaj wzroku”. W Polsce kampania jest realizowana przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Komendą Główną Policji.
We wtorek 17 czerwca odbyła się inaugurująca
kampanię konferencja, a jej gospodarzami byli Komendant Główny Policji nadinsp.
Marek Działoszyński oraz Maria Keller-Hamela, Dyrektor ds. Współpracy
Międzynarodowej Fundacji Dzieci Niczyje. Podczas spotkania podpisane zostało
porozumienie o współpracy Policji z Fundacją Dzieci Niczyje. Celem współpracy
ma być zapobieganie seksualnemu wykorzystywaniu dzieci przez dorosłych, w
szczególności zapobieganie tego typu zdarzeniom w turystyce.
Komendant Główny Policji oświadczył, że Policja jest
otwarta na tego typu inicjatywy i wyraził przekonanie, że podejmowane działania
sprawią, że Policja będzie miała lepszy, szerszy dostęp do informacji o
zagrożeniu dzieci, a jednocześnie uwrażliwią społeczeństwo, które nie powinno
takich przypadków bagatelizować. Pochwalił pomysł i możliwość anonimowego
przekazywania informacji.
- Każdy taki przypadek jest jednym za dużo. Dobro
dzieci i młodzieży wymaga szczególnej ochrony i leży nam głęboko na sercu,
dlatego powinniśmy wspólnie zrobić wszystko, by do takich sytuacji nie
dochodziło - powiedział Komendant Główny Policji.
- Wykorzystywanie seksualne dzieci w kontekście
podróży i turystyki to poważny problem występujący na całym świecie. Wielu
dzieciom nie udaje się pomóc, bo osoby, które zaobserwowały niepokojące
sytuacje, np. na terenie hoteli, barów, dyskotek czy podczas podróży, nie
decydują się na przekazanie informacji Policji – mówi Maria Keller-Hamela z
Fundacji Dzieci Niczyje. I dodaje: - Jestem wdzięczna Policji za taką otwartość
i współpracę w dobrym celu, by chronić dzieci.
W konferencji udział wzięli także przedstawiciele
firm wspierających kampanię: Katarzyna Nowak z Grupy Hotelowej Orbis oraz
Magdalena Walas z firmy SABRE, a także przedstawiciele organizacji rządowych,
pozarządowych i ambasad.
W ramach kampanii „Nie odwracaj wzroku”, w 16 krajach
realizujących akcję, powstają internetowe platformy ds. zgłaszania przypadków
komercyjnego wykorzystywania seksualnego dzieci. Od 17 czerwca zgłoszenia
niepokojących sytuacji można wysyłać również przez polską stronę www.stopseksturystyce.fdn.pl.
Nowy mechanizm opracowany przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Komendą
Główną Policji ma na celu zmobilizowanie społeczeństwa do reagowania na
niepokojące sytuacje i stworzenie możliwości łatwiejszego informowania Policji
o przypadkach wykorzystywania seksualnego dzieci w kontekście podróży i
turystyki.
- Osoby podróżujące i pracownicy branży turystycznej,
ze względu na specyfikę miejsc, w których przebywają lub miejsc swojej pracy, w
szczególności mogą zauważyć niepokojące sytuacje, wskazujące na podejrzenie
wykorzystywania seksualnego dziecka. Chcieliśmy stworzyć narzędzie, które ułatwi
powiadamianie odpowiednich służb w wielu krajach świata i zmobilizuje
społeczeństwo do reagowania – dodaje Keller-Hamela.
Obok krajowych stron, powstała także międzynarodowa
platforma - www.reportchildsextourism.eu, opracowana
dzięki inicjatywie międzynarodowej sieci organizacji pozarządowych ECPAT przy
wsparciu Europolu i Interpolu. Kampania realizowana jets także m.in. w
Luxemburgu, Niemczech, Austrii, Francji, Belgii, Bułgarii, Czechach, Estonii,
Włoszech, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
W kampanii wykorzystano także film nt. problemu oraz
plakaty promujące stronę. Materiały będą dostępne w internecie oraz miejscach
kontekstowo związanych z podróżami.
Kampania „Nie odwracaj wzroku!” prowadzona przez
Fundację Dzieci Niczyje, ECPAT International przy wsparciu Unii Europejskiej,
łączy działania kilku sektorów: instytucji publicznych, organizacji
pozarządowych i przedstawicieli branży turystycznej w walce z wykorzystywaniem
seksualnym dzieci w kontekście podróży i turystyki. W Polsce kampanię
wspierają, m.in. Komenda Główna Policji, Komenda Główna Straży Granicznej,
Sabre i Grupa Hotelowa Orbis.
Kampania została objęta honorowym patronatem Ministra
Spraw Wewnętrznych, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.