Aktualności

Bądź czujny i nie daj się oszukać!

Data publikacji 26.11.2024

Coraz częściej ufamy cyfrowej rzeczywistości przez co wpadamy w pułapkę nieostrożności i tracimy mniejsze lub większe kwoty, przelewając je oszustom za pośrednictwem kodu BLIK, bądź też nieświadomie wyrażamy zgodę na instalowanie aplikacji bankowej na telefonie sprawcy, który „czyści” nasze konto.

O sposobach działania oszustów mówi się bardzo wiele. Podszywają się pod różnego rodzaju firmy, sprzedawców, a także stają się potencjalnymi kupcami. Pojawiają się wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość wyłudzenia pieniędzy. Atakują nas za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości sms, komunikatorów internetowych, czy też do nas dzwonią. Stosują różne metody socjotechniczne, niejednokrotnie osiągając cel. Oszuści tworzą także spreparowane strony internetowe naszych banków. Podczas robienia zakupów w sieci zostajemy przekierowani na nielegalną stronę „naszego” banku, a następnie zgodnie z poleceniami nieświadomie instalujemy nieznaną aplikację na telefonie sprawcy, która pozwala oszustom na uzyskanie naszych pełnych danych, a także kodu BLIK i wypłatę pieniędzy w każdym bankomacie. Przede wszystkim należy przypomnieć sobie podstawowe zasady poufności przy korzystaniu z bankowości elektronicznej. Nie klikajmy w załączone linki w sms-ach, czy innych komunikatorach z prośbą o dopłatę, zapłatę, czy uzupełnienie danych do przesyłki.

Należy stosować się do kilku ważnych zasad:

- nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) – te informacje są poufne, powinny być tylko w posiadaniu użytkownika i nikt nie ma prawa wymagać ich podania, prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;

- nigdy nie ujawniaj kodów do bankowości internetowej oraz kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji kartowych w Internecie, przychodzących na telefon;

- zawsze czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujesz transakcję, którą przygotowali przestępcy;

- jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie;

Najważniejsze !!!

- zachować zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostało się poinformowanym o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać. Dobrym krokiem będzie przerwanie połączenia i ponowne jego zainicjowanie zgodnie z zasadą powyżej. Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.

Apelujemy o ostrożność! Internet to nie tylko nieograniczone źródło informacji i rozrywki, ale także miejsce, w którym występuje wiele zagrożeń. Przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa może uchronić nas przed utratą pieniędzy.

Powrót na górę strony