Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników banków
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu zostali zawiadomieni o dwóch ofiarach oszustów podszywających się pod pracowników banków i parabanków. Przestępcy stosując metody manipulacji wyłudzili od kobiet w sumie ponad 12 tysięcy złotych.
W miniony piątek dwie mieszkanki powiatu gostyńskiego padły ofiarą oszustwa, w którym przestępcy podszyli się pod pracowników banków i instytucji finansowych, aby wyłudzić pieniądze z ich kont.
W pierwszym przypadku do pokrzywdzonej zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika parabanku i poinformował o rzekomym wniosku o kredyt. Gdy kobieta zaprzeczyła, tłumaczył, że jej dane mogły wyciec. Kilka minut później zadzwonił kolejny mężczyzna, rzekomo zaniepokojony wyciekiem danych, i zapowiedział, że zgłosi sprawę do banku pokrzywdzonej.
Po tym skontaktował się z nią kolejny oszust, podając się za pracownika jej banku. Mężczyzna poinformował o konieczności zablokowania konta i nakłonił kobietę do podania kodu czek BLIK w celu “zabezpieczenia” środków.
Kobieta podała kod dwukrotnie. Z jej konta zniknęło 6 tysięcy złotych.
Druga ofiara została oszukana w podobny sposób. Skontaktował się z nią mężczyzna podający się za pracownika banku, informując o fikcyjnym wniosku kredytowym, gdy kobieta zaprzeczyła poinformował ją o i wycieku danych.
Gdy uzyskał informację, w jakim banku kobieta ma konto zapowiedział, że o wycieku danych poinformuje jej bank. W krótkim czasie zadzwonił do niej fałszywy pracownik banku w którym kobieta ma konto. Oszust kontynuował manipulację, nakłaniając ją do przelania wszystkich środków na tymczasowe konto zabezpieczające, które miało rzekomo chronić jej pieniądze.
Po wykonaniu przelewów kobieta straciła 6,5 tysiąca złotych. O tym, że została oszukana dowiedziała się w placówce banku do której się zgłosiła zaniepokojona sytuacją.
Jak się chronić?
1. Nie ufaj telefonicznym “pracownikom banków” – banki nigdy nie proszą o kody BLIK ani nie każą przelewać pieniędzy na nowe rachunki.
2. Weryfikuj tożsamość rozmówcy – w razie podejrzeń zakończ rozmowę i samodzielnie zadzwoń do swojego banku.
3. Nigdy nie udostępniaj danych logowania, kodów BLIK ani informacji o saldzie konta. Jeśli podejrzewasz, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, niezwłocznie zgłoś sprawę policji i skontaktuj się ze swoim bankiem.
Bądźmy ostrożni i nie dajmy się manipulować oszustom!