Bądź ostrożny podczas robienia zakupów na platformach sprzedażowych.
Korzystając z platform sprzedażowych takich jak Facebook Marketplace, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ponieważ konsekwencją oszustwa może być strata pieniędzy. Zanim podejmiemy jakąkolwiek decyzję i wydamy swoje oszczędności, warto ją dobrze przemyśleć. Dotyczy to zarówno kupujących, jak i sprzedających.
30-letnia mieszkanka powiatu gostyńskiego padła ofiarą oszustów sprzedających obuwie na platformie sprzedażowej Marketplace. Straciła 450 złotych.
Kobieta kupiła dwie pary markowego obuwia. Przesyłka miała zostać przesłana kurierem z opcją zapłaty przy odbiorze.
W krótkim czasie kobieta odebrała paczkę lecz wewnątrz zamiast markowego obuwia znajdowały się bezwartościowe buty. Natychmiast nawiązała kontakt ze sprzedającym, który wyjaśnił, że nastąpiła pomyłka w magazynie. Zaproponował wymianę butów na właściwe lub zwrot pieniędzy na co przystała kupująca. Kilka dni później kontakt ze sprzedającym się urwał. Mimo obietnic kobieta nie doczekała się zwrotu środków ani zamówionego obuwia.
Oto wskazówki, które pomogą Ci bezpiecznie poruszać się po Facebook Marketplace:
-
Sprawdź osobiście przedmioty przed zakupem, kupując tylko od lokalnych sprzedawców.
-
Zawsze spotykaj się z kupującym/sprzedającym w miejscu publicznym.
-
Sprawdź profile kupującego/sprzedawcy pod kątem ocen użytkowników i bądź czujny, jeśli profile, które umieściły komentarz, zostały utworzone dopiero niedawno.
-
Sprawdź pierwotną cenę przedmiotów i jeśli istnieje znaczna różnica między ceną z ogłoszenia a ceną oferowaną przez oficjalnego producenta – uważaj, to może być podróbka lub wadliwy towar.
-
Uważaj na promocje i nigdy nie podawaj danych osobowych, aby uzyskać dostęp do atrakcyjnej oferty.
-
Używaj tylko zaufanych metod płatności takich jak PayPal, Facebook Checkout, płatność kartą, ponieważ oferują one możliwość zwrotu środków.
-
Kontaktuj się wyłącznie za pośrednictwem Facebooka – oszuści lubią przenieść rozmowę na inną platformę, gdzie łatwiej im oszukać ludzi i uniemożliwić zakwestionowanie transakcji.
-
Nigdy nie wysyłaj przedmiotów przed dokonaniem płatności.
-
Nie wysyłaj kodów uwierzytelniających potencjalnym kupującym.
-
Jeśli podejrzewasz, że masz do czynienia z oszustem, powinieneś zgłosić sprzedawcę.